Mała punk
Temat: 1891 Panhard-Levassor (F)
...zapłon w postaci rozżarzonej rurki, pływakowy gaźnik i samoczynne zawory ssące; osiągał moc ok. 2,6 kW (3,5 KM) przy 800 obr/min. Chłodzony był wodą w obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową. Napęd przenoszony był z silnika do trzystopniowej skrzyni biegów za pomocą ciernego sprzęgła stożkowego ze skórzaną okładziną, a następnie do mechanizmu różnicowego za pośrednictwem skórzanego pasa. Stąd ruch przenoszony był przez dwa łańcuchy rolkowe na koła łańcuchowe połączone z tylnymi kołami pojazdu. Tylne, drewniane koła szprychowe - tradycyjnie większe od przednich - miały podobnie jak pozostałe koła gumowe pełne obręcze. Układ hamulcowy składał się z dwóch rodzajów hamulców - ręcznego drążkowego działającego na obręcze tylnych kół i nożnego dźwigniowego, hamującego wał przeniesienia napędu. Koła przednie były kierowane specjalnym...
Źródło: samochodyswiata.pl/viewtopic.php?t=30025
Temat: 1905 Brasier Gordon-Bennett
...olejowa zapewniała smarowanie silnika. urządzenie to przejęto z silników parowych, w których służyło do kondensacyjnego smarowania cylindrów. W celu ułatwienia zapalania jedenastolitrowego silnika zastosowano dekompresator. Siła napędowa była przenoszona przez sprzęgło stożkowe na trzybiegową skrzynię biegów, umieszczoną na ramie w jednej obudowie z mechanizmem różnicowym. Napęd przenosił się dalej na tylne koła poprzez dwa
łańcuchy rolkowe. Sztywne osie zawieszone na półeliptycznych resorach były tłumione przez amortyzatory cierne. Jeden z hamulców działał namechanizm różnicowy, a drugi wprost na tylne koła. Koła przednie miały nieco mniejszą średnicę niż koła tylne. Wszystkie koła szprychowe były wykonane z drewna. Zbiornik paliwa o pojemności 125 litrów stanowił równocześnie siedzenie dla kierowcy i mechanika. Samochód o masie 950 kg...
Źródło: samochodyswiata.pl/viewtopic.php?t=31721
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plconclusum.xlx.pl